Tips, links og inspiration

Uddannelsesinformation

hkjbt

Hvad kan jeg blive? - Headspaces uddannelsesportal

Headspace arbejder for at øge unges trivsel – også i forhold til valg af uddannelse og job. På https://www.hvadkanjegblivetil.dk/ kan du læse om erhvervsuddannelser, prøve quizzer og meget mere.

ug

Uddannelsesguiden - Børne- og undervisningsministeriets nationale informations- og vejledningsportal

På UddannelsesGuiden finder du aktuel og fyldestgørende information om ungdomsuddannelser, videregående uddannelser og voksen- og efteruddannelser. Desuden kan du finde information og inspiration om en lang række job og karriereveje.

Virksomhedsbesøg og undervisningsforløb

tektanken

Tektanken - broen mellem skoler og virksomheder

Vil du have inspiration til et skole-virksomhedssamarbejde, kan du passende kigge Tektankens tilbud igennem.

Blandt tilbuddene er Tekcases, som er for elever i 7. - 10. klasse. En Tekcase består af en eller flere opgaver og kan inkludere et besøg på en virksomhed.

åv

Åben virksomhed - vejen til samarbejde om undervisning.

Her kan lærere finde undervisningsforløb, der indeholder virksomhedsbesøg. Her kan virksomheder finde undervisningsmateriale, de kan bruge, når klasser er på besøg og skal lære. Kort sagt: Her er vejen til hinanden.

Dansk Arbejdsgiverforening har etableret Åben Virksomhed, for at få flere børn og unge til at interessere sig for naturvidenskab, teknologi, it og matematik.

Tips til ansøgningen

I forbindelse med både praktik og fritidsjob er det værd at tænke over, hvordan en ansøgning bygges op og præsenterer dig på bedst tænkelige måde. Derfor er det også en god idé at tænke ansøgning som genre ind i danskundervisningen i forbindelse med, at eleverne skal søge praktikpladser.

Herunder er et par tips til ansøgningsskrivningen:

jobindex

Jobindex - Ansøgningsmaskinen

Her får du hjælp til at skrive en jobansøgning ved at vælge forskellige tekstbidder. Bagefter skal du justere ansøgningen, så den passer til det job, du søger.

job1