Gladsaxe Kommune indgår sammen med Gentofte og Rudersdal Kommune i et omfattende tværkommunalt udviklingssamarbejde på folkeskoleområdet. Udviklingsindsatsen hedder "Alle børn skal lære at lære mere" - eller i daglig tae, "3K".
Målet er, at alle elever skal lære at lære mere, og for at realisere dette mål, får alle lærere, pædagoger og ledere i de tre kommuner et omfattende kompetenceløft, så de kan støtte eleverne i at gøre størt mulige fremskidt i skolen.
Metoden, der uddannes i, er synlig læring, som skal hjælpe eleverne til at kende deres læringsmål og til at kunne forklare, hvor de er i deres læringsproces, hvor de skal hen, og hvordan de kommer derhen.
Med synlig læring ved eleverne altså:
- Hvad de skal lære
- Hvor de er nu i deres læringsproces
- Hvad deres næste skridt er
3K-samarbejdet støttes økonomisk af A.P. Møller Fonden og evalueres af Danmarks Evalueringsinstitut samt førende internationale forskere inden for synlig læring.
Se mere på 3K's hjemmeside alleeleverskallære.dk
I Gladsaxe Kommunes folkeskoler arbejdes der med synlig læring. Kort fortalt er synlig læring en tilgang til undervisning og børnenes læring, hvor børnene hele tiden ved, hvad de skal lære, og hvilke skridt de skal tage for at nå deres mål.
Synlig læring i undervisningen er et skift i elevernes tankegang omkring egen læring. Tidligere var vi mest optaget af, hvordan eleverne løste opgaven.
Med synlig læring er målet, at eleverne også fokuserer på, hvad de kan lære af at løse opgaven.
Hvis eleven tidligere fik ti opgave at understrege udsagnsordene i en tekst, var det netop det og kun det, eleven havde fokus på.
"Hvor skal jeg sætte en streg i teksten for at løse opgaven?"
Nu vil opgaven være en del af en større sammenhæng, hvor eleven arbejder med følgende tre spørgsmål:
- Hvad skal jeg lære?
- Hvor langt er jeg kommet?
- Hvad er mit næste skridt?
De tre spørgsmål kan give eleverne større bevidsthed om egen læring, og alle omkring børnene, både lærere, pædagoger og forældre, kan bruge spørgsmålene som inspiration til at tale læring med børnerne.
Synlig læring giver eleverne strategier til at komme tættere på deres mål og bedre muligheder for at vurdere egen progression. Det er den bevidsthed, der skal motivere dem og gøre det meningsfuldt at sidde i klassen og modtage undervisning.
At kunne definere et mål, være bevidst om hvor langt man er nået på vej mod målet og vide/undersøge, hvad det næste skridt er, kan bruges i alle henseender resten af livet, når man står over for nye udfordringer.