Skole/virksomhedssamarbejde

I Gladsaxe Kommune vil vi gerne have virksomhedslivet ind i undervisningen og eleverne ud og opleve arbejdspladser og jobmuligheder. Når vi forbinder undervisningen med livet og opgaverne på arbejdspladserne, får eleverne et indblik i de mange muligheder efter folkeskolen, og det giver virksomhederne mulighed for at inspirere den fremtidige arbejdskraft.

sif virksomhedsbesøg

Virksomheder, som gerne vil engagere sig i kommunens skoleelever, får hjælp til at gøre det til virkelighed og lave aftaler om fx undervisningsforløb. Det kræver ikke andet end en god idé. Vi har bl.a. gode erfaringer med elevgrupper, der har givet bud på virksomheders løsning af verdensmålsudfordringer. En investering i lokalsamfund er rigtig godt givet ud for alle parter.

Der er også mulighed for at blive en del af det voksende netværk af praktikvirksomheder, som gerne vil inspirere vores unge elever gennem veltilrettelagte praktikforløb.

Som erhvervsplaymaker er jeg altid på udkig efter virksomheder, der vil være med til at inspirere eleverne, inden de skal i gang med deres egne projekter. Se mere om de forskellige forløb og indsatser på de næste sider.

Hvis din virksomhed har lyst til at  investere i uddannelsen af fremtidige medarbejdere, er I mere end velkomne til at kontakte mig.

Andreas

Andreas Fatum,
Erhvervsplaymaker i Gladsaxe Kommune

Tlf.: 23702680 eller mail: andfat@gladsaxe.dk

Jobsnuseren og valgfag

Jobsnuseren og valgfag er to af de tværgående aktiviteter, hvor et virksomhedssamarbejde har enorm værdi. Jobsnuseren er et forløb for alle 7.-klasser i kommunen, hvor eleverne arbejder med erhvervsrettede projekter. Her har eleverne mulighed for at blive klogere på et jobområde, og undervisningen er praktisk, kreativ og værkstedsbaseret. Forløbene finder sted i 8 perioder i løbet af skoleåret.

På valgfagsholdene for kommunens 9.-klasser har eleverne selv ønsket en bestemt linje og speciale og går engageret til værks i opgaveløsningen. Valgfagsholdene samarbejder bl.a. med lokale virksomheder, ungdomsuddannelser og foreninger om opgaver og aktiviteter.

Se mere om aktiviteterne på siden 'Virksomhedssamarbejde på Jobsnuseren'.

Erhvervspraktik

I Gladsaxe Kommune er erhvervspraktikken en vigtig brik i skoleelevernes oplevelser af uddannelses- og jobmuligheder. Erhvervsplaymakerens praktikmateriale understøtter det gode praktikforløb og klæder virksomhederne på til at tage godt imod praktikanterne. Materialet bliver brugt i oplæg på skolerne, når praktikugerne nærmer sig.

Desuden er der lavet en fortsat voksende liste af virksomheder, som gerne tager imod praktikanter, til støtte for kommunens udskolingselever, når de skal finde en kvalificeret praktikplads.

Se mere under menupunktet 'Erhvervspraktik'.

sif praktik