Fremtidens faglærte

Vil I være med til at skabe fremtidens faglærte?

– så engagér jer i vores skole-virksomhedssamarbejde i Gladsaxe

Fremtidens faglærte

Introduktionsvideo om partnerskabet Fremtidens faglærte

Vi er en lang række aktører, som har skabt et lokalt partnerskab, hvor vi gerne vil styrke uddannelsen af fremtidens faglærte. Det gør vi ved at styrke skole-virksomhedssamarbejdet i Gladsaxe og øge skolernes, forældrenes og de unges forståelse og viden om et lokalt arbejdsmarked i hastig forandring. Vi har særligt fokus på at få flere unge til at vælge de erhvervsrettede uddannelser - både de tekniske, sundhedsfaglige og merkantile.

Derfor har vi nu brug for endnu flere virksomheder, der vil være en del af samarbejdet. Virksomheder, som ser en idé i at investere tid og energi i at være med til at sikre den fremtidig arbejdskraft og brancheudvikling - og som samtidig vil synliggøre jeres sociale og lokale ansvar.

Som virksomhed indgår I en årlig aftale om det samarbejde, som giver mening for jer - og som hænger sammen med jeres daglige drift. Nedenunder kan I se de forskellige samarbejdsmuligheder, der lige nu arbejdes med i vores partnerskab.

Partnerskabet udgøres pt af skoleafdelingen, Erhverv & Vækst, TEC, FGU Nord, Gladsaxe Erhvervsby, SIF Gruppen, PPG Dyrup, Gladsaxe Håndværkerforening og GXU - Gladsaxe 10. Klasse og Ungdomsskole

Hør mere om, hvorfor SIF-Gruppen deltager i partnerskabet Fremtiden faglærte i denne video

Logo Fremtidens faglærte

Fremtidens Faglærte i medierne

Partnerskabet får opmærksomhed, og vores aktiviteter er dækket af flere forskellige medier - både lokalt og bredere.

Bl.a. satte Sjællandske Nyheder spot på partnerskabets arbejde i et særligt erhvervstillæg i sommeren 2022.

sn tillæg

Hele tillægget kan findes hér: https://www.e-pages.dk/erhvervstorkoebenhavn/12/

Verdensmålene & Fremtidens faglærte

I Gladsaxe Kommune er FN’s verdensmål et bærende element i udviklingen af både skole- og erhvervsliv. Derfor er de naturligvis også tænkt med i skole/virksomhedsaktiviteterne, når vi inddrager eleverne i virksomhedernes liv og åbner skolernes døre for erhvervslivets aktører.

Verdensmål nr. 4 beskæftiger sig med udvikling og sikring af kvalitetsuddannelse. Heri ligger bl.a. at eleverne skal tilegne sig viden og færdigheder, der kan fremme bæredygtig udvikling. I en kommune hvor både skoler og virksomheder arbejder ud fra et bæredygtigt grundlag, er det også et helt naturligt udgangspunkt for skole/virksomhedssamarbejdet.

Verdensmål nr. 8 sætter fokus på anstændige jobs og økonomisk vækst. Gladsaxes mål er at skabe en attraktiv erhvervsby med jobvækst. Partnerskabet understøtter en fremtidig adgang til kvalificeret, faglært arbejdskraft, som forudsætningen for fremtidig vækst i håndværks- og servicebrancherne.

Verdensmål nr. 17 handler om de stærke partnerskaber, der sikrer udvikling og engagement i den bæredygtige udvikling i både lokal og global sammenhæng. Det er partnerskaber, der involverer både officielle instanser og private interessenter og bygger bro mellem de mange forskellige aktører. Med Fremtidens faglærte har vi taget første spadestik til sådan et partnerskab, der skal bidrage til at vores skoler og virksomheder i fællesskab kan tage del i udviklingen.

Verdensmål 4Verdensmål 8Verdensmål 17

Hvis du vil vide mere, kan du læse om partnerskabsaftalen i dokumentet herunder:

Partnerskabsaftale

Shape Created with Sketch.