Fritidsundervisningen

Planlægningen af det kommende skoleår er så småt i gang, så hold øje med hjemmesiden, den vil i juni blive opdateret med de nye tilbud.

Om Fritidsundervisningen
Fritidsundervisningen er for unge fra 7. klasse til 18+ år i Gladsaxe, som gerne vil bruge deres fritid på at lære noget andet eller mere, møde nye mennesker med samme interesser og have det sjovt. Du kan deltage på mange forskellige hold. Vi har alt fra spansk og matematik til rollespil, jagttegn og selvforsvar. Lav flotte smykker i værkstedet eller design dit eget tøj i syværkstedet.

Fritidsundervisningen handler om nysgerrighed og faglig fordybelse. Fritidsundervisningen er for unge, som gerne vil bruge deres fritid på at lære noget andet eller mere, møde nye mennesker med samme interesser og have det sjovt.

Den overordnede målsætning for fritidsundervisningen er at give ALLE unge mulighed for at supplere og udbygge deres personlige og faglige kompetencer samt stifte bekendtskab med og fordybe sig i andre fag og aktiviteter end dem, de møder i det ordinære uddannelsessystem.

Tilbuddene i fritidsundervisningen skal hele tiden afspejle udviklingen i ungdomskulturen og tilpasses de behov, der opstår, i dialog med de unge selv.

Vores tilbud skal understøtte de unges evner til samarbejde, kreativitet, tolerance og selvstændighed, så de er til gavn for de fællesskaber, de indgår i. I mødet med engagerede, rummelige og passionerede eksperter skal de unge få lyst til at afprøve deres egne grænser, udforske muligheder og eksperimentere – og der skal være plads til det umulige og grobund for ‟tossede” ideer.

Tilmelding
Tilmeldingen til den kommende sæson åbner den 14. august 2024 kl. 16.00. Hold øje og læse mere om de mange spændende hold på hjemmesiden.

Har du brug for hjælp, så ring til GXU's administrative kontor i dagtimerne på 3957 6150.

Holdene bliver fyldt op i den rækkefølge, som tilmeldingerne kommer i systemet. Af hensyn til sikkerhed og undervisningens kvalitet er holdene oprettet med et loft for, hvor mange deltager det enkelte hold må rumme, før det er fyldt op. Princippet om først til mølle er derfor gældende. Du kan godt tilmelde dig flere dage/hold.

Hvis du har meldt dig til et hold og fortryder, skal du framelde dig, ved at ringe til os på kontoret mandag-fredag mellem kl. 8.15-14.00 på 3957 6150.

Hvem kan tilmelde sig
Du kan deltage i vores fritidsaktiviteter, hvis du bor eller går i skole i Gladsaxe. Det er et gratis tilbud til unge fra 7. kl. til 18+ år.

Hvor ser jeg, hvilke hold jeg er tilmeldt?
Via elevlogin kan du se, hvilke hold du er tilmeldt.

Hvad koster det?
Undervisning, bøger og materialer er gratis.
I enkelte fag kan der blive tale om, at du selv skal give et tilskud til materialerne. Det vil i så fald være oplyst under beskrivelsen af det enkelte fag.

Besked om holdstart
Når du har tilmeldt dig et hold, får du inden du skal starte, en sms med oplysninger om tid, sted og lokale. Du skal ikke møde op, før du har modtaget en sms.

Er der mødepligt
Et godt råd er at lade være med at melde dig til mere, end du kan overkomme. Du har jo også lektier og måske andre fritidsaktiviteter at passe. Når du først har meldt dig til et hold, bør du møde op hver gang og passe undervisningen. Ellers risikerer du at ødelægge både hold og undervisning for dig selv og de andre.

Hvis du bliver forhindret i at møde op så husk at melde afbud til din underviser eller til GXU's administrative kontor på 3957 6150.

Godt at vide
Vores fritidsaktiviteter er generelt i gang fra midten af september til midten af maj. Varigheden af holdene kan være forskellige, og der kan komme nye hold til i løbet af perioden.

Vi følger kommuneskolernes ferie. I ferien og på helligdage er der ingen undervisning.

Er jeg forsikret?
GXU har ingen ansvars- eller ulykkesforsikring for elever i Fritidsundervisningen.

Kommer du til skade, eller laver du en skade på andre personer eller GXU's ting, hæfter du selv for skaden. Derfor er det en rigtig god idé at undersøge, om dine forældre har en familie- eller ansvarsforsikring, som dækker dig.

Yderligere oplysninger
Hvis du eller dine forældre har spørgsmål eller vil vide mere, er I altid velkomne til at kontakte GXU's administrative kontor på 3957 6150.

Har du idéer eller ønsker til nye hold
På GXU er vi altid meget interesseret i at modtage forslag til nye hold. Måske er du ung og savner et hold, eller måske er du voksen og kan selv undervise i et hold. Uanset hvad din motivation er, er du velkommen til at sende dit oplæg til Karina B. Fragtrup på KARBYR@gladsaxe.dk

Vi glæder os til at byde dig velkommen!