Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Heltidsundervisningen

Eleverne i Heltidsundervisningen er på 8.-10. klassetrin og er i aldersgruppen fra 14-18 år. Undervisningen foregår i mindre grupper.  

Som elev i Heltidsundervisningen kan du have forskelligartede udfordringer, det være sig socio-emotionelle vanskeligheder, skolevægringsproblematikker, behov for specialundervisning eller en autismespecifik pædagogisk tilgang eller behov for et individuelt tilrettelagt forløb f.eks i forhold til uddannelsesafklarende aktiviteter eller træning i praktiske selvhjælpsfærdigheder.

Herudover har GXU et projektforløb med Skolebehandling. Hertil visiteres man af Familieafdelingen og PPR i Gladsaxe. Spørgsmål hertil kan rettes Pædagogisk koordinator Rikke Westendahl eller Souschef Mia Langner

Se desuden under fanen Indskrivning for information om forskellige målgrupper og visitation.

 

Hvordan vi arbejder? 

Den pædagogiske tilgang i Heltidsundervisningen har sit grundfæste i en anerkendende tilgang med afsæt i mentalisering og low arousal. 

Klasserne i Heltidsundervisningen er sammensat efter forskellige principper. Nogle klasser har deres afsæt i prøveforberedende undervisning - såfremt vi ved elevens indskrivning vurderer, at den unge befinder sig på et fagligt niveau, hvor afgangsprøverne ligger inden for rækkevidde. Nogle klasser tager afsæt i det gode arbejdsliv, hvor der fokuseres ind i praktikker og brobygningsforløb i et mere erhvervsafklarende perspektiv. Andre klasser har et mere overordnet fokus på tydelig, struktureret og visuel pædagogisk rammesætning.

Forældrearbejde 

I Heltidsundervisningen har vi forståelsen for det betydningsfulde i forældresamarbejdet for at få vores unge til at lykkes i deres personlige, sociale og faglige udvikling. Vi anskuer forældresamarbejdet som værende essentielt for, at målsætningen med vores unge kan lykkes. I det udvidede forældresamarbejde arbejdes der med en tæt, systematisk og målrettet forældredialog, hvor forældrene inddrages i, hvordan vi sammen kan understøtte den unges trivsel, udvikling og læring bedst mulig. 

Læring og trivsel  

Dagligdagen tager sit udgangspunkt i en individuel struktureret handleplan, som giver bedst afsæt for den enkeltes potentiale for udvikling og trivsel. Nogle profiterer af at indgå i et én-til-én skema og kun delvist være med i klasserummet, andre har en skoleuge kombineret med fagundervisning og praktikforløb, mens andre kan indgå i fuldt skema fra kl. 8.20 -14.05. Skemaerne er individuelle og tilgodeses alt efter behov og forudsætninger. 

På GXU har vi et læringssyn der fokuserer på progression, tydelig struktur, synlige læringsmål samt succeskriterier og feedbackkultur.

Eleverne modtager undervisning i en begrænset fagrække i primærfagene dansk, matematik, samt evt. engelsk og for vores prøveklasser naturfag/fysik-kemi. Undervisningen er inddelt i fagmoduler.  

Målet er, at den unge bliver uddannelsesafklaret og uddannelsesparat. Dette sker igennem en afsøgningsproces, hvor den unge igennem faglig undervisning, sociale aktiviteter og praktik- og brobygningsforløb finder det rigtige match mellem interesser, fagligt niveau samt uddannelsesønsker.  

Personale og ledelse  

I Heltidsundervisningen arbejdes der i et tæt tværfagligt samarbejde imellem lærere, pædagoger, læsevejleder, UU-vejleder og PPR,  

Personalet i Heltidsundervisningen modtager løbende supervision og sparring i konsultativ vejledning forestået af PPR samt af pædagogisk koordinator og faglig leder på GXU.  

Samarbejde med PPR

I Heltidsundervisningen ved vi at det tværfaglige samarbejde omkring den enkelte er essentiel for at få den unge til at lykkedes. Vi har en stor opmærksomhed på, at vores unge ofte befinder sig i en livssituation, hvor det er betydningsfuldt, at vi indgår i en helhedsorienteret indsats med andre offentlige instanser, som er betydningsfulde for, at den unge kan lykkes og når sit fulde potentiale. Vi samarbejder derfor hyppigt i en tværfaglig koordinering og i tæt samarbejde med sagsbehandlere fra Familieafdelingen og Unge-Enheden, rusmiddelbehandlere fra U18 samt psykologer og ressourcekonsulenter fra PPR.  

Vi tager udgangspunkt i den enkelte

I Heltidsundervisningen er vores primære møde med vores unge altid med udgangspunktet i deres faktiske forudsætninger – såvel fagligt, socialt som personligt. Alle har forskellige forudsætninger og dermed forskellige behov. Derfor laver vi ved indskrivningen altid den gode, individuelle handleplan. Vi tror på, at skal de unge have ens muligheder for at lykkes og nå deres fulde udviklingspotentiale, så skal de mødes forskelligt i både mål-og rammesætning.  

 

Buskort 

For at sikre at alle elever kommer til undervisningen, uddeler vi et buskort til de elever, der bor længere væk end Høje Gladsaxe, Buddinge Station, Egegård Skole og motorvejen ved Mørkhøjvej.

Det oplyses på indskrivningsmødet med Ungevejlederne, om eleven er interesseret i et buskort.