GXU 10. klasse

På GXU har vi ambitioner – både på vores egne og dine vegne. Vi har fokus på dig, dine kompetencer og forudsætninger. På vores skole tager vi ansvar for, at du ikke kun trives og lærer, men at du også udlever dit fulde potentiale.

Citat-start

“GXU er et fantastisk sted med mange gode ressourcer til at hjælpe de unge med personlig og faglig afklaring omkring uddannelsesvalg.”
Ole Michael Hansen, forhenværende skolebestyrelsesformand for GXU

Vi skal sammen arbejde med at gøre dig parat til en ungdomsuddannelse. Hvis du er i tvivl om, hvilken ungdomsuddannelse du skal vælge og/eller har behov for at styrke dine kompetencer, kan GXU 10. klasse være det helt rigtige sted for dig at starte.

Vores opgave er at støtte dig i din proces og dine refleksioner over uddannelse. Dette gør vi både gennem dialog i undervisningsaktiviteterne, men også i brobygningsforløbene. Vælger du et 10. skoleår på GXU, står vi sammen og er fælles om din proces. Vi er der – både for at fejre succeserne, og hvis frustrationer eller bekymringer opstår.

Det er vores fineste opgave at gøre dig klar til videre uddannelse. Det er en målsætning, vi alle deler på dine vegne.

Om GXU 10. klasse

GXU 10. klasse tilbyder et inspirerende fællesskab og ungdomsmiljø, både på GXU og de lokale uddannelsesinstitutioner. Skoleåret bygges op i en vekselvirkning mellem brobygningsforløb på ungdomsuddannelserne og fagundervisning på GXU.

Du deltager i udvidet brobygning, hvor du har tre ugers brobygning på hhv. SOSU, U-Nord Lyngby og TEC Gladsaxe samt Gladsaxe Gymnasium.

Brobygningen finder sted på forskellige uddannelsesinstitutioner og repræsenterer forskellige erhvervsretninger. Dette for, at vi sammen kan stille skarpt på dine planer og drømme for dit videre uddannelsesforløb og fremtidige job. Men også for at du, på det mest oplyste grundlag, træffer valg om dit videre forløb.

Den primære del af brobygning er placeret i perioden september-februar, og er bygget op, så du er i brobygning én uge, på skolen én uge, i brobygning én uge, tilbage på skolen og så ud i brobygning.

Der vil være tilknyttet vejledning til brobygningsforløbene. UU-vejlederen hedder Charlotte Christensen, og du kan finde hendes oplysninger nederst på siden om Uddannelsesvejledning.

På GXU vil du desuden blive undervist i fagene dansk, matematik og engelsk, samt mulighed for undervisning i tilvalgsfagene tysk og fysik/kemi.

Skolens profil

På GXU har vi et læringssyn, der fokuserer på progression, tydelig struktur, synlige læringsmål samt succeskriterier og feedbackkultur. På GXU møder vi dig i øjenhøjde, så du får det tilbud, den hjælp og opbakning, som du har brug for på det tidspunkt, hvor du har brug for det.

Medarbejderne understøtter alle i at indgå i fællesskaber. Derfor er vi lyttende og nærværende i samtalerne med dig og dine kammerater. Dine refleksioner over egen uddannelse bliver systematiseret og rammesat gennem undervisningsaktiviteterne.

På GXU er Low arousal og mentalisering vores pædagogiske grundlag. Det er ud fra dette afsæt, at vi møder hinanden.

På GXU er du en del af et levende og inspirerende ungdomsmiljø, hvor du kan være dig selv – sammen med andre. Du er en del af et fællesskab – ikke kun med de andre elever, men også med både lærere på GXU og undervisere på ungdomsuddannelserne.

Citat-start

“Det bedste ved 10. klasse er, at jeg er blevet mere social, og det har hjulpet mig rigtig meget rent personligt. Der er et rigtig godt fællesskab i klassen, på tværs af klasserne og generelt på skolen.”
Huda, elev i GXU 10. klasse

Læs folderen om GXU 10. klasse