Frivilligt arbejde

Frivilligt arbejde er muligheden for at gøre dit frivillige arbejde i sportsklubber, som spejderleder, på plejehjem, eller noget helt fjerde, til en del af dit 10. skoleår. Sammen med GXU og din forening lægger du en plan for, hvad du skal lave og lære i forløbet.

Fagformål

Formålet med valgfaget frivilligt arbejde er i praksis at lære om civilsamfundets opbygning med fokus på foreningslivet. Du lærer om foreningernes opbygning og samspillet imellem foreningerne, den offentlige og den private sektor.

Ved at deltage i og udføre frivilligt arbejde og tage erfaringerne med tilbage på skolens, skaber du rum for at reflektere over de komplekse sammenhænge der er imellem individ og samfund.

Formålet er at styrke din demokratiske indsigt, lyst og evne til at blive en aktiv samfundsborger.

Valgfaget Frivilligt arbejde er tværgående og tilgængeligt for alle elever fra alle profiltilbud.

Tilbage til Profiltilbud og valgfag